29 Aralık 2013 Pazar

Vites Sertleşmesi, Vitesin Zor Geçmesi, Vites Halatları Arızaları, Sebeplerİ ve Çözümleri

Vites Sertleşmesi, Vitesin Zor Geçmesi, Vites Halatları Arızaları, Sebeplerİ ve Çözümleri

Bugünlerde otomobil sahipleri araçlarının VİTES HALATLARIYLA kafayı yemiş olmalı. Çalıştığım servise günlük bir çok insan vites halatlarını bi yağlayalım diyerek geliyor. Sebep ne mi ? vites kolu vitese takarken yağ gibi gitmiyormuş daha sıkı gidiyormuş eskiye bakarak :)

     Yağlayınca da düzeleceğine inanılıyor. Bu durumla özellikle kış aylarında çok sık karşılaştığım için blog umda da paylaşmak istedim. Kışın soğuk günlerinde vites halatını da yağlasanız komple şanzımanı da yenileseniz o vitesiniz yazın sıcak günlerinde hareket ettiği gibi, tereyağ gibi viteslere geçtiği gibi kışın Geçmez. Bunu öncelikle belirtmiş olayım ve gelelim halatlara.

   Eğer aracınız 90 lı modellerde değilse 2004 modelin de üstündeyse halatın yağlanacak durumu yok demektir. Bunu şöyle izah ediyim. Vites halatı paslanmaya karşı koruma sağlamak için fabrika şeffaf sıkı bi kamlamayla halatın üzeri kaplamıştır. Şeffaf kaplamanın üzerinde ise halatın ileri-geri gidip geldiği plastik kılıf vardır ki bu kılıf da halatın içine su toz gibi şeylerin girmesini önler. Ayrıca şeffaf kaplama kaygan bi yapıya sahiptir ve bu plastik kılıfın içerisinde rahatlıkla hareket edebilir. Halatı yağlamak bu yüzden olmaz işte.

Yani Araç sahipleri halat dendiği zaman bunu bisikletin fren halatı zannediyor ama çok daha gelişmişi. Siz aracınızı tamirciye götürüp halatımı yağlayın dediğiniz zaman yağlarlar fakat yağı halatın ucundan sıkarlar o da 3 cm dahi içerisine gitmez.
  Peki halatta sıkıntı nasıl olur. Yukarıda bahsettiğim şeffaf kaplama
zamanla sertleşir ve çelik halatın üzerinde kavlamaya başlar. Kavlamaya başlayan kaplama halatın gidip geldiği en dıştaki kılıfa sürter veya sıkışır. Bu durumda vites kolu şertleşir zor geçmeye baslar. Bunun çözümü halatı değiştirmektir çünkü yağlamak yine çözüm getirmez. Halatta oluşabilecek diğer bi sıkıntı ise birbirine sarılmış çelik tellerden oluşan halattaki çelik tellerin biri veya bi kaçı kopar o tel yine dıştaki kılıfa sıkışarak halatın çalışmasını zorlaştırır aynı sıkıntıyı doğurur. Bunun çözümü de yine halatı değiştirmektir. Başka sıkıntı olarak da halat komple kopar o zaman zaten değiştirirsiniz yağlamak aklınıza gelmez :)



 
   Peki vites neden zor geçer öyleyse :  Vitesi taktığınızda bir sorun yok ise, vitese geçerken cırtlama gibi bir ses gelmiyor ise ve sadece şikayetiniz vites kolunun sert olması ise bu durum çoğunlukla soğuktan dolayı şanzımandan kaynaklanır. 

    Çünkü kışın şanzıman yağının kıvamı çok koyu olur akışkanlığı zayıflar ve dolayısıyla içerisinde vites maşonlarının hareket gücü düşer bu da size vites kolunun sert olmasıyla yansır. Eğer ekstra kalın bir yağ koydurmamışsanız şanzımana daha önce, yapacağınız tek sey havaların ısınmasını bekleyeceksiniz. Eğer kalın yağ koydurmuşsanız derhal şanzıman yağını aracınızın orijinal yağ numarasını öğrenerek o yağ ile yağını değiştirmelisiniz. 
   
Eğer havalar soğuk değil halatlar da sağlam ama vites hala zor geçiyor diyorsanız vites kolunun alt ucu topuz şeklinde dir ve o topuz yuvasında hareket etmektedir. Topuz yuvasında sıkı sıkıya çalışıyo olabilir o topuzu YAĞLAYARAK gevşetebilirsiniz. Veya da şanzıman tarafındaki vites halatlarının ucunda aşıklar vardır o aşıkların içerisindeki plastik fiber sertleştiğinden dolayı vites kolu sertleşir onları da YAĞLATIRSANIZ sorunu çözmüş olursunuz. 
  
Vitesin neden sertleştiği hakkında ve çözümlerini elimden geldiğince anlatmaya çalıştım, yardımcı olabilmişimdir umarım. Herkesi saygıyla selamlıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder