LAMBDA SENSÖRÜNÜN GÖREVİ ;
Yanma işleminden sonra silindirlerden atılan egzoz gazları içerisindeki oksijen miktarını ölçerek ECU’ya karışımın zengin veya fakir olduğunu bildirmektir.
Peugeot 206 Lambda sensörü yeri |
YAPISAL ÖZELLİKLERİ VE ÇALIŞMASI ;
Oksijen sensörü (lamda sondası) katalitik konvertörden önce egzoz manifolduna mümkün olduğu kadar yakın bir yere monte edilmiştir. Bu sensör egzoz gazındaki
oksijen oranını ölçer. Bu oran motora yanma için gönderilen yakıt-hava karışım oranına ait ölçü olarak oksijen payının oluşmasını mümkün kılar. Sensörün bu oksijen miktarına bağlı olarak gönderdiği
sinyale göre ECU karışımınzengin veya fakir olduğuna karar verir. Böylece enjektörlerin açık kalma sürelerini ayarlar. Karışım oranının kontrolü her saniye yapılır ve egzoz gazlarının yanmış olarak atılmasını ve katalizatöre gelen gazların içinde yanmamış gaz oranının en düşük seviyede olmasını sağlar. Sensörün içerisinde bulunan zirkonyum dioksit (ZrO2 – seramik madde) çok ince mikro delikli, platinyum tabakasıyla kaplıdır. Dış kısmı egzoz gazına maruz olan sensörün iç kısmı atmosfere doğru havalandırılmış olup bilgisayara bir kablo ile bağlıdır. Bu farklı ortamlarda bulunan (egzoz gazı elektrotu ve dış hava elektrodu) elektrotlar gerilim üretirler. Sadece kurşunsuz benzinle kullanılabilen sensör aslında galvanik bir pildir. EURO 3 emisyon standardına sahip araçlarda katalitik konvertör veriminin kontrolü amacıyla konvertör çıkışına ikinci bir oksijen sensörü konulmuştur.
oksijen oranını ölçer. Bu oran motora yanma için gönderilen yakıt-hava karışım oranına ait ölçü olarak oksijen payının oluşmasını mümkün kılar. Sensörün bu oksijen miktarına bağlı olarak gönderdiği
sinyale göre ECU karışımınzengin veya fakir olduğuna karar verir. Böylece enjektörlerin açık kalma sürelerini ayarlar. Karışım oranının kontrolü her saniye yapılır ve egzoz gazlarının yanmış olarak atılmasını ve katalizatöre gelen gazların içinde yanmamış gaz oranının en düşük seviyede olmasını sağlar. Sensörün içerisinde bulunan zirkonyum dioksit (ZrO2 – seramik madde) çok ince mikro delikli, platinyum tabakasıyla kaplıdır. Dış kısmı egzoz gazına maruz olan sensörün iç kısmı atmosfere doğru havalandırılmış olup bilgisayara bir kablo ile bağlıdır. Bu farklı ortamlarda bulunan (egzoz gazı elektrotu ve dış hava elektrodu) elektrotlar gerilim üretirler. Sadece kurşunsuz benzinle kullanılabilen sensör aslında galvanik bir pildir. EURO 3 emisyon standardına sahip araçlarda katalitik konvertör veriminin kontrolü amacıyla konvertör çıkışına ikinci bir oksijen sensörü konulmuştur.
Oksijen ( lambda ) sensörünün yapısı |
Arıza kontrolleri ;
Oksijen Sensörü Muhtemel Arıza Kodları
P2237 Motor kontrol ünitesi değer devresi lamda sonda,1.sıra kesinti
P2238 Motor kontrol ünitesi değer devresi lamda sonda,1.sıra sinyal çok düşük
P2239 Motor kontrol ünitesi değer devresi lamda sonda.1.sıra sinyal çok yüksek
P2251 Lamda sondası şasi bağlantısı kesinti
P2252 Lamda sondası şasi bağlantısı sinyal çok düşük
P2253 Lamda sondası şasi bağlantısı sinyal çok yüksek
NOT: Muhtemel arıza kodları araç marka ve modeline göre değişiklik gösterebilir.
Yukarıdaki arıza kodlarından bir ya da birkaçı tespit edildiğinde aşağıdaki kontrollerin
yapılması gerekir.
Oksijen ( lambda ) Sensörü Diğer Arıza Olasılıkları ;
Hatlarda kopukluk, artıya ya da şasiye doğru kısa devre olabilir.
Soket bağlantılarında bağlantı kötü ya da yok olabilir.
Oksijen sensörü bileşeni olumlu kontrol sonucuna rağmen arızalı olabilir.
ECU arızalı olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder