23 Haziran 2014 Pazartesi

HİDROLİK DİREKSİYON ARIZASI

               HİDROLİK DİREKSİYON ARIZASI


Direksiyon sistemi kontrol edilirken, direksiyon sistemi ve ön tekerlekler, süspansiyon, akslar ve şasi arasında ki yakın ilişki unutulmamalıdır. Bu nedenle ortaya çıkacak problemler sürücüye direksiyon sisteminden gibi görünse bile süspansiyon sistemi içindeki problemler arızanın asıl sebebi de olabilmektedir.

Bu nedenle, karar vermeden önce, direksiyon sistemi içinde yer alan problemleri göz önüne almak ve diğer bütün olası nedenleri kontrol etmek gerekir.

Hidrolik direksiyon sistemlerinde oluşabilecek arızalar,muhtemel sebepleri, bu arızalar mekanik direksiyon sistemlerindeki arızalarla benzerlik göstere bilir.

Aşırı Direksiyon Simidi Boşluğu
Direksiyon sisteminde bir çok mafsal olduğundan, çok az bir boşluk olması beklenir. Bu nedenle, direksiyon sistemindeki parçaların gevşemesi ve mafsalların aşınması sonucunda oluşan aşırı bir boşluk, aracın yolda gezmesine ve bir tarafa çekmesine  neden  olacaktır. Bu da lastiklerde anormal aşıntılara ve titreşimlere neden olur.

Araç Üzerinde Yapılan Kontroller
Direksiyon simidinin yukarı ve aşağı, sola ve sağa, ileri ve geri hareketi ve direksiyon simidinin ana mil üzerindeki bağlantısının iyi olup olmadığının kontrolü, ana mil bilyalarının gevşek olup olmadığı ve direksiyon kolonunun bağlantılarının sıkılığının kontrol edilmesidir.

Bilya ve Burç Arızası

Direksiyon sistemlerinde kullanılan bilya ve burçlar, direksiyon milinin hareket halindeki araçta sağa ve sola dönüşlerinde ses yapması, direksiyonun zor dönmesi ve titremesi şeklinde kendini gösterir. Direksiyonun dönüşlerde ses çıkarması burcun aşındığını, direksiyonun sağa ve sola dönüşlerde zorlanması ise direksiyon mili bilyasının arızalı olduğunu gösterir.

Direksiyon Kutusu

Direksiyon dişli kutusu içinde bulunan dişliler,araç harket halindeyken yoldan gelen darbelerin etkisiyle boşluk oluşmasına ve ses yapmasına neden olmaktadır. Toz körüklerinin yırtılmasıyla içeri dolan toz ve pislikler aşınmayı artırır. Direksiyon kutusu içindeki dişliler yağsız kalmamalıdır.

Direksiyon Simidi Boşluğunun Kontrolü
Araç düz sürüş konumunda iken, direksiyon simidi hafifçe sağa sola döndürüldüğünde ön tekerlekler dönmüyor, direksiyon boşa dönme hissi veriyorsa. Bu esnadaki direksiyon simidi hareketinin boşa dönmesine, direksiyon simidi boşluğu diyebiliriz. Kabul edilebilir boşluk limiti araç modeline göre değişiklikle birlikte 30 mm’ den daha fazla değildir.

Eğer boşluk fazla ise, buna aşağıda yazılı arızaların biri veya birkaçı neden olabilir.

Direksiyon simidi somunu yetersiz sıkılıkta

Direksiyon dişlisinin aşınması veya yanlış ayar

Aşınmış bağlantı mafsalları

Gevşek konsol bağlantıları

Gevşek tekerlek bilyaları

Gevşek ana mil mafsalları

Direksiyon Bağlantılarının Gevşekliğinin Kontrolü
Aracın önü krikodayken, ön tekerleklerin ileri geri ve yandan yana hareket ettirilerek kontrol edilir. Eğer onlarda aşın boşluk varsa, bağlantılar veya tekerlek bilyaları muhtemelen gevşemiştir.

Tekerlek Bilyası Gevşekliğinin Kontrolü
Aracın önü krikoyla kaldırılarak, tekerleğin her birinin üstünden ve altından tutarak sallanması ile gevşekliği kontrol edilir. Eğer herhangi bir gevşeklik bulunursa, muhtemelen süspansiyon kolu burçlarında, rotillerde ve tekerlek bilyalarında aşınma mevcuttur. Boşluğu ayak freni uygulandıktan sonra tekrar kontrol edildiğinde boşluk azalmışsa, problem tekerlek bilyalarından değil başka bir yerden geliyor demektir. Eğer boşluk tamamen ortadan kalkmışsa boşluğun nedeni tekerlek bilyaları demektir.

Hidrolik Hortumlar

Hidrolik hortumlar dıştan gelecek darbelerden ve hidrolik sistem iç basıncında meydana gelecek ani basınç yükselmesinden dolayı zarar görebilirler,Hidrolik yağın boşalması sonucu direksiyon sertleşir. Sızıntı kontrolü ve yağ seviye kontrolü yapılabilir.

Hidrolik direksiyon yağı 5 yılda bir yada 100 bin kilometrede bir yenilenmelidir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder