8 Şubat 2015 Pazar

PEUGEOT 307,407..., CİTROEN C4, C5..., 1.6 HDİ ( DV6 ) 16 V MOTORLARININ SERT VE SESLİ ÇALIŞMA SEBEPLERİ

              1.6 HDİ ( dv6 ) Motorun Sesli Çalışması

        Fransız PSA'nın üretmiş olduğu, DV6 olarak adlandırılan 1.6 HDİ 16v dizel motorun başarısı tüm otomobil dünyasını etkilemiş ve birçok markanın modellerinde kullanılmıştır. Hatta hala da kullanılmaktadır. Bu motoru kullanan markalar;

  • Citroen
  • Peugeot
  • Ford
  • Volvo
  • Mazda

Başka kullanan marka var ise siz de yorum kısmından belirtiniz.
1.6 HDİ ( DV6 ) MOTOR


        Her neyse biz konumuza dönelim

Neden sesli çalışır?

        Bu motorların en hassas olduğu yönlerinden birisi de içerisindeki yağdır. Motor yağında veya yağlamada herhangi bir sorun oluşması durumunda eksatrik zincir gergisi ses yapar.

      Çift eksatrik miline sahip bu motorun, eksantrikleri birbirine bağlayan zincirinin, yağın basıncıyla çalışan gergisi bulunmakta. Bu gergi motor çalışmasından itibaren yağın basıncıyla zinciri gererek herhangi bir diş atlamasını önler.
 Bu gergiye her hangi bir şekilde yağ ulaşmazsa veya az ulaşırsa motorunuz sesli ve sert çalışır. Burada dikkat edilmesi gereken tek nokta motor yağıdır. Yağın normalden kalın olması, eksik olması gerginin ses yapmasına sebep olur.

       Size şöyle bişey anlatayım. Bu 1.6 Hdi motorlar yeni çıktığında citroen, yetkili servislerine '10/40 yağ kullanacaksınız' diye bir yazı gönderilmiş. Ancak araçlar kısa sürede turbo arızası nedeniyle servise gelince citroen tarafından yetkili servislerine tekrar bir yazı gönderildi, '5/40 kullanın' diye. 10/40 numara motor yağı kullanılan araçların neredeyse bir çoğu turboyu bozarak henüz garantiliyken servisin kapılarına dolmuştu. Citroen turbosu bozulan tüm araçların masraflarını garantiden karşılamıştı. 10/40 ın turboyu yağlayamadığını Türkiye'deki Citroen ana distribütörü bilmiyordu demek ki.

      Yani anlatmak istediğim bu motora sahip aracınız varsa kesinlikle 5/40 dan daha kalın (10/40, 15/40 gibi) yağlar kullanmayın. Hatta 5/30 numara motor yağları bu motorun şartlarını en iyi karşılayan yağdır.

     Kalın yağ kullanmanın bir de şöyle bir sıkıntısı var.

     Kalın yağ kullanımında ise bu gergiye yağ gerektiğinden çok daha geç ulaşır veya da tam ulaşamaz. Bu durumda motor çok sert ve sesli çalışır.

     Motor yağ seviyesi normalden düşük ise yine sert ve sesli çalışır.

     Bu sert ve sesli çalışma dediğimi size anlatmaya çalışıyım,
Sabah aracı ilk çalıştırdığınızda farketmişsinizdir, bir kaç saniye takırtılı çalışır sonra ses kesilir normale döner. Bahsetmiş olduğum bu yağdan kaynaklanan ses de budur. Yani yağda bir problem olursa ses sabahki sesin sürekli devam etme halidir. Aracınızda başka türlü ses var ise servisinize başvurunuz.

Ne Yapmak Gerek ?

Eğer aracınızda anlattığım gibi sesli çalışma var ise öncelikle ;
  • Motor yağının 5/30 sentetik olduğuna dikkat edin. Değilse yağını değiştirin.
  • Motor yağ seviyesini kontrol edin, eksikse yağ çubuğundaki üst seviyeye kadar yağını tamamlayın
  • Motorun alt karterini kontrol ettirin. Eğer ezikli veya içe doğru yamukluk varsa karteri söktürüp düzelttirin. Karterdeki eziklik yağ pompasının süzgecinin önünü kapatarak yağı zor çekmesine sebep olacağı için yine gergiye yağ az ulaşacaktır ve motor sesli çalışacaktır.
  • Saydığım sebeblerde siz bir sorun göremediyseniz motorda başka sorunlar olabilir, o yüzden derhal servise gitmeniz gerekir.
NOT : Bahsetmiş olduğum gerginin kendisi de bozulmuş olabilir. Bu durumda gergi ve zinciri değişmesi gerekmektedir. Ayrıca motor yağının ömrünün dolmamış olmasına da dikkat etmeniz gerekmektedir. Konuyla ilgili yorumlarınızı bekliyorum..

    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder