Bazı arızalar çok küçük fakat sebep olabileceği sorun çok büyük olabilir.Aracınız ne kadar bakımlı olursa sorun yaşama olasılığınız o kadar düşük olur.
Motorun soğutma sistemi çok önemli. Sorun oluşmadan önce gerekli bakımının yapılması gereklidir.Radyatör suyunun kireçsiz su olması gerekir ve mutlaka yaz kış sürekli antifiriz kullanılması gereklidir.Radyatör su hortumlarının ve bağlantılarının kontrol edilmesi,araç lpg'liyse gaz beynine giden su hortumlarının kontrol edilmesi çok önemlidir.Su hortumlarında oluşacak su kaçağı çok kısa zamanda motorun içindeki soğutma suyunun boşalmasına ve motorun yanmasına ve kullanılmayacak duruma gelmesine sebep olabilir.
Termostadın arızalanması durumunda sürekli açık yada sürekli kapalı kalabilir.Sürekli açık kalırsa motor çok geç ısınır ve motorun soğuk çalışmasına neden olur.Termostadın sürekli kapalı kalması durumunda su devir daim yapamaz ve hararetin yükselmesine sebep olabilir.
Radyatör üzerinde bulunan fan'ın ve fan müşürü'nün çalışmaması yine hararetin yükselmesine ve motorun zarar görmesine neden olur.Fan müşürü'nün düzenli değişmesinde yarar var.
Triger ve Vantilatör kayışlarının önemi.Triger kayışının kopması yada sıyırması durumunda motorunuz hasar görür ve büyük masraflar açabilir.Triger kayışının ön görülen kilometre ve zaman diliminde mutlaka yenilenmesi gerekir.Triger kayışı koparsa motor içindeki parçalar birbirine çarparak ( özellikle pistonlar subaplara çarparak ) motorun hasar görmesine neden olur.
Vantilatör kayışı şarj dinamosunu ve su devir daim pompasını çalıştırır.Vantilatör kayışının kopması durumunda Su devir daim pompası ve şarj sistemi çalışmaz. Şarj sistemi çalışmayacağı için Akü boşalana kadar motor çalışmaya devam eder fakat su devir daim pompası çalışmayacağı için motorun harareti yükselerek motorun zarar görmesine hatta kullanılmaz hale gelmesine neden olabilir.
Araçla seyir halindeyken alışkanlık yapılıp ara ara göstergeden hararetin kontrolünün yapılması olası sorunun büyümeden önlenmesini sağlaya bilir.Vantilatör kayışı koparsa aracı uygun yere çekerek motoru stop edin.
Buji ve buji kablolarının önemi.Bujiler ne kadar temiz ve yeni olursa o kadar iyi şekilde yakıtın yanması sağlanır.Yakıt ne kadar iyi yanarsa o kadar az yakıt tüketilir ve motor çekişi üst seviyede olur.Buji kablolarının ön görülen kilometre değişmesi olası arızayı önlemiş ve bujiye üst seviyede ateşleme yaptırmış olur.
Ön takım parçaları ve aks'lar. Direksiyonu sağa yada sola çevirirken ses geliyorsa muhtemel sorun aks kafalarından yada rotillerden kaynaklı olabilir.Her iki durumda can ve mal güvenliğinizi tehlikeye sokabilir.Seyir halindeyken aks'ın yerinden çıkması yada rotilin kopması durumunda araca direksiyondan kumanda edilemeyecek ve arac kontrolden çıkarak sizi büyük tehlikeye sokabilir.Ön takım parçalarının ve aksların düzenli aralıklarla kontrollerinin yapılması gerekliyse yenilenmesi olası sorunun önlenmesi can ve mal güvenliği için büyük önem arz eder.
Elektriksel sorunlar.Araç üzerindeki elektriksel sorunların işinde uzman kişiler tarafından yapılması ve kişisel olarak mümkünse müdahale edilmemesi gerekir.Elektrik aksamında oluşacak bir sorun aracın saniyeler içinde yanmasına sebep olabilir.Yangın çıkması durumunda yapılacak en iyi şey, müdahale etmek için fırsat varsa akünün kutup başlarını sökerek yangının büyümesini önlemek.
Motor yağı ve önemi.Motor içindeki yağın eksilmesi yada yağın özelliğinin bozulması motorun ciddi zararlar görmesine sebep olabilir.Gösterge üzerindeki yağ lambasının kontak açılınca yanması motor çalıştırılınca sönmesi gerekir.Seyir halindeyken yağ lambası yanarsa muhtemel sorun yağın azalması yada yağ pompasının arızalanmasından kaynaklı olabilir.Seyir halindeyken yağ lambası yanarsa yapılacak ilk müdahale aracı uygun yere çekip motoru stop etmek olmalıdır.
Silindir kapak contası.Silindir kapak contası genellikle haretin yükselmesinden kaynaklı olarak zarar görür.Zarar gören silindir kapak contası motor yağının suya karışmasına yada motor suyunun yağa karışmasına neden olabilir.Her iki durumdada araç kullanılmaya devam edililirse motora zarar yerir.
Silindir kapak contasının zarar görmesiyle oluşacak diğer bir sorun, yanma odasına soğutma suyunun sızması durumudur.Böyle bir durumda egzos dumanı beyaz olarak çıkmaya başlar.Kışın bir miktar beyaz duman görülmesi normal olabilir.Soğutma suyunuzda kaçak olmamasına rağmen soğutma suyunda azalma görülüyorsa muhtemelen yanma odasına su kaçırıyor olabilir.Motor yağını kontrol ettiğinizde yağda yükselme yada beyazımsı balcık gibi bir durum varsa motor yağına su karışıyor olabilir.Radyatör kapağını açtığınızda beyazımsı bir köpürme durumu görüyorsanız motor yağı soğutma suyuna karışıyor olabilir.Bu tür durumların görülmesi halinde en kısa sürede contanın değiştirilmesi gerekir.
Fren ve balata tertibatı.Frene basınca ses geliyorsa muhtemelen fren balatanız bitmek üzere yada fren balatanız çok sert olabilir.Her iki durumdada frenler iyi tutmaz ve fren mesafesi uzar.
Fren disklerinde eğilme yada yamulma varsa özellikle 60-70 km ve üzeri hızla giderken frene basınca direksiyonda tireme görülür.
Fren hortumlarının belli ömürleri olduğu ve fren yağının sızması durumunda frenlerin hiç tutmaya bileceğini bilmekte yarar var.Gerekli kontrollerini yaptırarak olası soruna sebep vermeden önleminin alınması gerekir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder