Sayın hocam selamlar,
Aracımla ilgili öğrenmek istediğim bir kaç konu var.Aracım 2008 corolla 1.6 benzinli 50000kmde. Yardımcı olursanız minnettar olurum.
1)Aracım hareket halindeyken (20-30km hızında) yanlışlıkla 1. vitese aldım ve vites geçişi tam geçmediği için dişlilerden taktak ses geldi ama 3. tak sesinden sonra durdurup yoluma devam ettim. Şanzuman dişlilerinde bir sorun olmuş mudur (kırılma aşırı aşına vs)? Daha sonra kalkışlarda test ettim bir sorun görünmüyor. ama çok titiz olduğum için size danışmak istedim.
2.)Vites geçişlerinde gaza basmak debriyaj balatasının daha çok aşınmasına sebep oluyor. ama bildiğim kadarıyla trafikte hızlanmak için herkes vites geçişlerinde gaza basıyor.bu aşınma 1 yıl içerisinde balatanın erimesine sebep olurmu. tecrübeleriniz nedir?
3.)frene bastığımda tiz ses geliyor. Toyota marka araca sahip diğer arkadaşlarımda aynı sorunu yaşamışlar fren balatalarını değiştirmişler ama sorun yine devam ettmiş. ben balatayı temizletip sprey sıktırdım. ses gitmedi.Tehlike yaratacak boyutta aşınıp aşınmadığını nasıl anlarım. (Frenleme mesafem şimdilik normal görünüyor.)
4.) Yokuş aşağı ve yokuş yukarı iniş çıkışlarda vites ve devir sayısı öneriniz nedir? balataları ve şanzuman dişlilerini aşındırmadan en ideal sürüş nasıl olmalıdır?
Şimdiden teşekkür ederim. Saygılarımı ve selamlarımı iletirim.
Mehmet Tolga Eliuz
CEVAP ;
Merhabalar. Elimden geldiğince hem size hem de bu yazıyı okuyan diğer kişilere yardımcı olmaya çalışacam. Sorularınız gibi bende sırayla cevap vereyim,
1 - Araç seyir halindeyken vitesi '1' e almak tabi ki zararlıdır. Şanzıman içerisinde en büyük yani dolayısıyla en ağır hareketli dişlidir. Seyir halindeyken vitesi 1e sorunsuz geçirdiyseniz herhangi bir zarar vermez (tabi ayağı debriyajdan kaldırmadan) . Ama genelde rahatça geçmeyeceği için dişlilerden gurrrrrrrrj diye ses gelir. Bu da dişli ağızlarının aşınmasına sebep olur. Ancak dişliler de genelde dayanıklı malzemelerden yapıldığı için sadece bir defa yapmayla aşınma vs olmaz. Hele ki sizin hızınız 20 - 30 km/h deymiş pek sorun olacağını sanmıyorum. Sonra vites geçişlerinde sıkıntı görmediyseniz ( özellikle 1 e) sorun yok demektir, rahat olabilirsiniz.
2- Debriyaj balatasının ömrü ( daha önceden de duymuşunuzdur ) kullanmaya ve araç marka modeline göre değişir. Örneğin aynı marka model bir aracın 40000 km de baskı balatasını değiştirdiğimiz de oluyor, 100000 km de değiştirdiğimiz de.. Yani kullanım çok önemli. Peki nasıl kullancaz derseniz size şöyle açıklarım ;
- Araçla ilk kalkarken debriyajı hızla bırakmanız veya da vites geçişlerinde yüksek gaz vererek debriyajı sert bırakmanız balatanın ömrünü olumsuz etkiler. Bu gaza basmayı hızlanmak için biraz basmak olarak algılamayın, örneğin patinaj çektirme amaçlı 2. vitesten 3 e atarken devir saatini sonlara yaklaştırıp birden debriyajı bırakmaktan bahsediyorum. Bu tip sert kullanım balata ömrünü kısaltır.
- Araçla seyir halinde giderken debriyaj pedalını ayakçak olarak kullanmayın. Yani ayağınızı sürekli debriyaj pedalı üzerinde basmadan da tutsanız bu yine balata ömrünü kısaltan en önemli etkendir. Bazılarında böyle bir alışkanlık vardır. Ayakları sürekli pedalın üstünde durur. Ayağını tutma dediğin zaman basmıyorum ki sadece hafifçe duruyor derler. Çok yanlış bir alışkanlıktır.
- Işıklarda beklerken vitesi boşa almak yerine debriyaja basılı tutmak da baskı balata ömrünü olumusuz etkileyen faktörlerdendir.
Frenden ses gelmesi durumunda tamamen telsiz diye tabir edilen yumuşak balata kullanıyorum ben. Bu balatalar diğerlerine oranla daha sessiz çalışıyor. Ancak diskte ufak da olsa çizikler veya oyuklar varsa hangi balatayı takarsanız takın bir süre sonra yine ses gelmeye başlar. En kesin çözüm disklerle balataları beraber değiştirmektir. Veya da diskleri söktrüp tornada sildirme işlemi yaptırıp yeni balatayla birlikte taktırırsanız da ses gelmez olur.
4- Öncelikle yokuş yukarı çıkarken motor devri, motorun yorulmayacağı seviyede olmalıdır. Bu tabi yokuşun dikliğine uzunluğuna göre değişir. Düz yolda örneğin 2000 - 3200 devir aralığında gidiyorsanız, yokuşun dikliğine göre bu miktar biraz da fazla olmalıdır. Çünkü düşük devirlerde çıkıyosanız hızınıza göre yokuş yukarı YÜKSEK VİTESLE çıkıyosunuz demektir. Bu da motoru hem yoracaktır hem de ekstra yakıt sarfiyatına neden olacaktır.
Aynı araca sahip bir arakdaşınız ''bilmem ne yokuşunu 4. viteste 2000 devirde çıkıyo benim arabam'' diye anlatıyosa sizde aynı yokuşu benim arabam da 4. viteste çıkacak demeyin. Arkadaşınızınki 4. viteste çıkadursun. Siz 3. viteste 3500 devirde çıkın. Hem motorunuzun aşınması daha az olacak hem de yakıtınız daha az olacaktır. Bu söylediğim düz yolda farklıdır ama yokuşta düşük vites yüksek devir kuralı en önemli faktördür. Ayrıca yokuş yukarı düşük devirde çıkmak, özelllikle yaz mevsiminde motor fazla zorlanacağı için ve su devirdaimini düşük devirde daha az yapacağı için aracınız hararet yapabilir. Yüksek devirde çıkmanızda hem motor normalden fazla zorlanmayacak, hem de su devirdaimi suyu motor içerisinde daha hızlı çevireceği için hararet yapma riski daha az olacaktır.
Balata kullanımından yukarı da bahsetmiştim. Şanzıman dişlilerinin kullanımına yapabileceğiniz tek şey, balata kullanımında bahsettiğim sert kullanımdan kaçınmalısınız, vites geçişlerinde debriyaja tam basarak ve motorun uygun devirlerinde takarak sorun yaşamadan aracınızı kullanabilirsiniz.
Eksik söylediğim kısımlar varsa veya sizinde eklemek istediğiniz şeyler var ise alttaki yorum kısmından paylaşabilirsiniz, saygılar..
Gönderen : Mehmet Tolga ELİUZ
Siz de sormak istediklerinizi İletişim panelinden veya oto.arizam@gmail.com adresinden iletebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder